Jak wybrać kolorystykę dla logo

Znaczenie kolorów zostało potwierdzone przez wiele rozpoznawalnych marek. Większość tych znanych kojarzy się głównie z głównym kolorem logo. Przykładowo kiedy pada hasło „Netflix” to wyobraźnia podsuwa kolor czerwony, Facebook kojarzony jest z kolorem niebieskim, a Starbucks z zielonym. Takie kojarzenia kolorystyczne utrwalają się w świadomości społeczeństwa dzięki idealnym kampaniom reklamowym.

Wybór odpowiedniej kombinacji kolorów dla logo firmy nie powinien być losowy. W jaki sposób wybrać idealny kolor logo? Poniżej przedstawione zostały aspekty na które warto zwrócić uwagę podczas dopasowywania logo.

Psychologia kolorów

Ludzki mózg przetwarza różnorodne wizualizację ponad 60 tysięcy razy lepiej niż sam tekst. W momencie, gdy ludzie pomyślą o Twojej marce, są szanse, że logo jest pierwszą rzeczą, którą zapamiętają. Dlatego też niezwykle istotne jest, aby wywrzeć dobre wrażenie na docelowych odbiorcach. Podczas wyboru odpowiedniego koloru dla logo, można zdecydować, w jaki sposób chcemy, aby nasza marka została zapamiętana i w ten sposób wykreować idealny wizerunek.

Dokładnie tym zajmuje się psychologia kolorów. Badania pokazują, że fizjologiczny i emocjonalny wpływ kolorów zależy od różnych czynników, takich jak przeszłe doświadczenia klientów, kultura, środowisko, a także płeć oraz narodowość.

Zdefiniowanie grupy docelowej

W przypadku wyboru koloru, zgodnie z psychologią, konieczne jest zdefiniowanie grupy docelowej. Tym samym stworzy się możliwość dopasowania koloru do osobowości firmy i emocji, które chcemy wywoływać w odbiorcach. Ta wiedza jest przydatna zarówno dla menadżerów dużych marek, jak i właścicieli małych firm.

Konkretne znaczenia można przypisać różnym kolorom. Ludzie podświadomie i automatyczne zauważają kolory i je oceniają, a pewna ocena wymusza konkretne zachowania. W ten sposób niektóre zachowania i decyzje mogą być warunkowane poprzez zastosowania dopasowanych kolorów.

Definicje kolorów

Po zapoznaniu się z podstawową wiedzą na temat działania kolorów możemy przejść do definicji wybranych kolorów.

Czarny

Czarny jest uważany za kolor elegancki i poważny. Pokazuje on siłę, inteligencję oraz luksus. Czarne logo są często używana przez marki, które chcą dotrzeć do odbiorców ceniących wyrafinowanie i elegancję. Ten kolor jest powszechnie uważany jako tło lub logo monochromatyczne. Jeśli jednak nie jest używany prawidłowo, może być powiązany z negatywnymi pojęciami, takimi jak smutek czy śmierć.

Biały

Biały kojarzony jest z czystością, niewinnością, prostotą, a także świeżością. Jest to bardzo neutralny kolor który jest często używany jako tło do podkreślenia innych kolorów. Biel jest również popularna w branżach takich jak opieka zdrowotna, technologia i produkty luksusowe.

Szary

Szary często wzbudza uczucie profesjonalizmu, stabilności, wiarygodności i jest silnie powiązany z technologią. Jest to kolor bardzo praktyczny i przede wszystkim neutralny. Używany jest głównie jako kolor akcentujący lub kolor tła.

Zielony

Zielony kojarzy się ze wzrostem, zdrowiem oraz naturą. Projekt zielonego logo oznacza głównie, że firma jest przyjazna dla środowiska, a produkty są ekologiczne i świeże. Czasami zielony może odnosić się do pieniędzy i być używany jako część projektu logo firm finansowych.

Czerwony

Czerwony to pasja, siła, młodość, energia i pewność siebie. Jest to kolor dynamiczny i jest jednym z najlepszych wyborów kolorystycznych, jeśli chcemy wywoływać silne emocje i przyciągnąć uwagę. Tego koloru najczęściej używają firmy z branży spożywczej, ponieważ zwiększa on apetyt.

Pomarańczowy

Pomarańczowy jest uważany za wesoły, przyjazny i kreatywny. Pokazuje entuzjazm i pobudza mózg. Oprócz bycia przyjacielskim czasami można uznać go również za agresywny. Pomarańczowe logo są często używane w przemyśle spożywczym i w firmach specjalizujących się w produktach dla dzieci.

Żółty

Żółty to kolor szczęścia i radości. Jest zabawny i pełny optymizmu. Może być używany do przyciągania uwagi konsumentów, a także zachęcać ich do działania. Czasami wiąże się go z ostrożnością. Przemysł spożywczy i motoryzacyjny często używa żółtego koloru w swoim logo.

Aby wybrać idealny kolor logo lub ich kombinację, należy pomyśleć o skojarzeniach i emocjach, jakie te kolory wywołują. Wybierając odpowiedni kolor stworzyć można właściwe postrzeganie swojej firmy.

Jak wybrać kolory logo?

Aby wybrać odpowiedni kolor dla swojego logo, należy wziąć pod uwagę różne czynniki, takie jak branża, styl logo i sposób w jaki chcemy aby nasza marka była postrzegana przez ludzi.

Dobre logo jest wyjątkowe i zapadające w pamięć. Musi być również rozpoznawalne. Jeżeli chodzi o formę to powinno mieć odpowiedni rozmiar, powinno być skalowalne, praktyczne i przede wszystkim proste. Oczywiście kolory logo mają ogromne znaczenie, ale są częścią całej koncepcji i nie można ich wybierać w oderwaniu od samego projektu logo. Najpierw stwórz pomysł, który chcesz umieścić na swoim logo. Gdy zdecydujesz się jakie znaczenie ma zostać przedstawione, dopasuj swoje logo małym kosztem, dobierając kolory i projektując je samemu, bądź korzystając z profesjonalnej pomocy. Mądrze dobrane kolory lub ich kombinacje mają ogromy wpływ na ogólne postrzeganie projektu logo. W takim przypadku warto zwrócić się do specjalistów. Podążanie za trendami w procesie projektowania logo mogą dostarczyć dodatkowych, przydatnych inspiracji.

Podsumowanie

Podczas doboru koloru dla logo, należy wziąć pod uwagę również symboliczne znaczenie wybranych kolorów. Różne kolory mogą przedstawiać różne uczucia i wywoływać określone emocje w różnych krajach i kulturach. Uwzględnienie takich rzeczy zaowocuje lepszym postrzeganiem marki i samej firmy.

Jeżeli chcesz samodzielnie zaprojektować swoje logo, musisz dowiedzieć się więcej o tym, jak zrobić to dobrze. Jedną z głównych cech mocnego logo jest kombinacja kolorów z których się składa. Jednak jeżeli nie wiesz jak się za to zabrać, nie zastanawiaj się i zwróć się do profesjonalistów, którzy chętnie pomogą i doradzą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *